Co nam daje plan wesela, czyli harmonogram działań
Dla wielu par scenariusz wesela jest nieodzownym dokumentem w procesie przygotowań. Korzystają z niego również organizatorzy imprez ślubnych, czyli wedding planerzy. Ale harmonogram przyjęcia – od wejścia Młodej Pary na salę do zakończenia balu – tworzą również dj-e lub konferansjerzy (tak jest w naszym przypadku) i wydaje się, że jest to najlepsze zabezpieczenie przed ewentualnymi niespodziankami w trakcie całej imprezy. Taki plan pozwala również usystematyzować działania, obnażyć potencjalnie słabe punkty i zainspirować do wdrożenia nowych pomysłów. O logistykę i realizację w oparciu o scenariusz dba dj lub wodzirej/konferansjer lub konsultant/konsultantka ślubna – w zależności od tego kto prowadzi przyjęcie. Może być sporządzony w pliku word lub excell albo po prostu zapisany na kartce.
Konsultanci ślubni tworzą harmonogram od A do Z, zaczynając od przygotowań Panny Młodej i Pana Młodego, przez ślub i wesele i zajmują się logistyką całego wydarzenia, włącznie z doborem i moderacją pracy poszczególnych usługodawców, pilnując wszystkich terminów. Zaś dj/konferansjer opracowuje taki plan tylko na czas wesela lub ślubu i wesela i nie jest on aż tak szczegółowy, jednak wystarczający, aby zapewnić płynność działań i nie pominąć żadnej atrakcji. Dzięki programowi wesela wszyscy czują się spokojniej, a to dość istotne, ponieważ ten dzień bywa dla niektórych bardzo stresujący. W zależności od oczekiwań czy też rozmiaru przyjęcia jest on mniej lub bardziej rozbudowany. Zazwyczaj w scenariuszu wesela ustalamy godzinę wejścia „Młodych” i gości na salę, godziny wydawania posiłków oraz czas interakcji, przemówień i innych istotnych działań.
Bardziej rozbudowany harmonogram to kontakty do poszczególnych osób realizujących przyjęcie, aby w dowolnym momencie szybko skontaktować się z daną osobą i natychmiast zareagować na bieżącą sytuację oraz: wyznaczenie czasu poszczególnych wystąpień, np. muzyków, możemy też ustalić jaki konkretnie utwór w danym momencie zagrać, czyli piosenki na wejście i wyjście z ceremonii ślubnej, pierwszy taniec, piosenka na tort, czy będą jakieś wystąpienia, toasty, podziękowania rodzicom, publiczny pocałunek (tzw. gorzko, gorzko), wspólne zdjęcia, czy aranżujemy grupowe tańczenie „Belgijki”, „Poloneza”, jakie zabawy oczepinowe przeprowadzić i wiele innych szczegółów, które muszą być, a nie chcemy o nich zapomnieć. Dobrze, aby osoba tworząca (i najczęściej realizująca) plan była skrupulatna, odporna na stres, asertywna i cechowała się nienaganną inteligencją emocjonalną. W planie wesela można zawrzeć również wskazówki, w którym miejscu powinien stanąć bar, dj, fotobudka i inne atrakcje.